XIX Warsztaty

XIX Warsztaty Matematyczne
pod hasłem: “Matematyka w szkole po roku 2015”

odbyły się w sobotę 29 marca 2014r.
w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr II im. Marii Konopnickiej, Opole ul. Kazimierza Pułaskiego 3.
w godzinach 900 – do 1430.

Harmonogram Warsztatów:

od 815 rejestracja uczestników
900-910 Inauguracja  Powitanie. Przedstawienie programu konferencji
910-1030 I sesja warsztatów po niej przerwa “kawowo-herbaciana” i możliwość zapoznania się z ofertą firm wydawniczych
1100-1220 II sesja warsztatów
1235-1355 III sesja warsztatów
1400-1430 Spotkanie podsumowujące konkurs dla wytrwałych

 


 

W zajęciach uczestniczyło ponad 130 nauczycieli. Odbyły się następujące zajęcia (streszczenia warsztatów podane przez prowadzących):

Skróty “oczywiste”: WP – wszystkie poziomy, NZ – nauczanie zintegrowane, SP – szkoła podstawowa, G – gimnazjum, PG – ponadgimnazjalne.

1.Jan Baranowski – ” SketchUp -modele przestrzenne dla każdego” -PAZDRO ( SP, G, PG )

Pokażę kilka modeli utworzonych za pomocą tego programu. Łatwo gotowe kształty modyfikować, obracać, ciąć przekrojami. Ma się wrażenie obcowania z prawdziwymi trójwymiarowymi bryłami, chociaż to tylko modele w komputerze, a ich obraz na ekranie jest płaski. Po kilku prostych ćwiczeniach każdy może mieć własną bryłkę. SketchUp to narzędzie, które pomoże ożywić lekcję geometrii przestrzennej i wciągnąć uczniów w zagadnienia przestrzeni trójwymiarowej.

2. Tomasz Szwed – “Wszystko co wiemy i czego nie wiemy o egzaminie maturalnym z matematyki w 2015” – PAZDRO(PG)

3.Joanna Palińska – “Jak stworzyć interaktywne gry i ćwiczenia?” (NZ, SP, G)

W trakcie warsztatów przedstawię darmową stronę do tworzenia własnych interaktywnych ćwiczeń wspomagających proces uczenia się i nauczania. Na stronie możemy przeglądać aplikacje już gotowe i modyfikować je. Tworząc klasę uczniowską mamy podgląd na gry wykonane przez naszych uczniów. Podczas warsztatów pokażę jak stworzyć milionerów, wykreślankę, test, krzyżówkę i wiele innych.

4. Lucyna Gruca ( MODN) – “Co nas czeka na Sprawdzianie w 2015 roku” (SP)

W czasie zajęć zostanie omówiona nowa formuła sprawdzianu w oparciu o materiały CKE oraz materiały z e-konferencji “Sprawdzian 2015”. Przedstawione zostaną typy zadań obowiązujące na Sprawdzianie od 2015 roku oraz holistyczne ocenianie zadań otwartych. Ponadto w czasie spotkania będzie można poćwiczyć przekształcanie zadań egzaminacyjnych na zadania nowego typu.

5. Joanna Świercz – “Gry i zabawy matematyczne czyli tematy “trudne i nudne” w łatwy i angażujący uczniów sposób – bingo matematyczne” (NZ, SP, G)

Istnieją takie partie materiału, których opanowanie sprawia trudności kolejnym uczniom, których uczę. Są również takie tematy, których opanowanie jest niesamowicie nudne i monotonne. Pierwszymi są na pewno liczby całkowite, sprowadzanie ułamków do wspólnego mianownika czy zadania z treścią m.in z tematu droga, prędkość, czas. Do drugich należy zamiana ułamków niewłaściwych na liczby mieszane. W czasie zajęć pokażę, jak w przyswojeniu tych treści może pomóc odpowiednio zmodyfikowana gra amerykańskich emerytów, czyli BINGO.

6. Anna Matyaszczuk – “Praca z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych na lekcjach matematyki” ( G)

W obecnych czasach w szkołach uczy się coraz więcej uczniów z różnymi dysfunkcjami. W trakcie warsztatów zaprezentuję krótką charakterystykę zaburzeń z jakimi można spotkać się w klasach integracyjnych. Podzielę się doświadczeniem pracy w klasie integracyjnej w gimnazjum oraz zaprezentuję stworzone przeze mnie materiały wspomagające pracę w klasie integracyjnej. Każdy uczestnik otrzyma również te materiały.

7. Krystyna Dąbek – “Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się matematyki”

8.Michał Nowik – “Dlaczego warto używać łamigłówek na lekcjach matematyki?” WYDAWNICTWO NOWIK (WP)

9. Florian Gałuszka – “Darmowe e-booki dla uczniów w ramach platformy edukacyjnej”. (Grupa Wydawnicza HELION S.A.)

W ramach warsztatów przedstawimy e-booki uczniowskie skojarzone ze scenariuszami lekcji i multimedialnymi sprawdzianami po stronie nauczyciela.

10. Ewelina Jantos – ” Kreatywne nauczanie matematyki, czy nauczanie kreatywności w matematyce”(WP)

Wykorzystam trochę ćwiczeń z twórczości, pokażę własne przykłady pracy i zaproponuję pracę w grupach.

11. Kinga Gałązka – “Czy Leonard Euler zdałby maturę z matematyki?” – OPERON (PG)

Nareszcie obowiązkowa matura z matematyki stała się dla uczniów przyjemnością, a nie złem koniecznym! Więc i my ze strażników matematycznych kazamatów możemy zmienić się w czarodziei , pokazujących sztuczki ułatwiające rozwiązanie skomplikowanych problemów. Inspiracją będą dla nas dokonania szwajcarskiego matematyka Leonarda Eulera. Wspólnie zastanowimy się, jak przy pomocy zdrowego rozsądku, minimum wiadomości i umiejętności wyciągania wniosków można rozwiązać wiele zadań zarówno z obecnej, jak i matury najnowszej z najnowszych – szczególnie tej z zakresu rozszerzonego. A wszystko to z przymróżeniem matematycznego oka.

12. Kinga Gałązka – PIĘKNA MATEMATYKA – OPERON (G)

Matematyka jest nie tylko ciekawa, ale i piękna. Pełen jest jej otaczający nas świat. Wystarczy rozejrzeć się dookoła i zobaczyć jej piękno. A wtedy to co trudne i nierzeczywiste, stanie się przyjemne i bliskie.

13. Ewa Jarawka – “Krótka rozprawa z trzema problemami, czyli o tym jak ze spokojem i bez frustracji nauczać czwartoklasistów w oparciu o nowy pakiet edukacyjny “Matematyka z pomysłem”.” WSiP (SP)

Opis: Doświadczamy teraz szczególnej sytuacji. Część nauczycieli klas 1-3 siłą, z różnych powodów realizuje założenia starej podstawy, ale część z nich ściśle trzyma się zapisów widniejących w nowej podstawie programowej. My – nauczyciele matematyki mamy także nabyte przez lata doświadczenia i praktyki związane z uczniami przychodzącymi z klas młodszych. Ta nowa sytuacja stawia przed nauczycielem nowe wyzwania i wymusza pochylenie się nad trzema problemami, o których więcej na warsztacie.

14. Marcin Wesołowski – “W poszukiwaniu dobrych zadań, bo dobrych zadań, jak przyjaciół, nigdy za wiele” – NOWA ERA (PG)

Zmiany na maturze w 2015 roku i rozwiązania Wydawnictwa Nowa Era . W części pierwszej nakreślimy różne aspekty przygotowań maturalnych ucznia oraz przedstawimy rozwiązania w ofercie wydawnictwa ułatwiające skuteczne przygotowanie do egzaminu. W poszukiwaniu dobrych zadań, bo dobrych zadań, jak przyjaciół, nigdy za wiele.
Podczas wykładu podsumujemy wyniki dotychczasowych matur oraz omówimy zmiany na maturze w 2015 roku. Następnie porozmawiamy o zadaniach kształcących pojęcia matematyczne, różnych strategiach rozwiązywania zadań, niestandardowych zastosowaniach parametru oraz ciągach myślowych w uczeniu się i nauczaniu matematyki.

15. Anna Rosół – “Sprawdzian na szóstkę! Jak będzie przebiegał nowy sprawdzian po klasie 6 i jaki ma to wpływ na lekcje matematyki?” – Wydawnictwo KLETT(SP)

Podczas konferencji odpowiemy na pytania:
     – Jakie są ważne zmiany w podstawie programowej od nowego roku szkolnego 2014/15?
     – Jaki wybrać podręcznik, by w pełni zrealizować wymagane zmiany?
     – Jak skutecznie przygotować uczniów do sprawdzianu po szkole podstawowej?

16. Marek Matejuk – “Matematyczne Preteksty czyli jak wyprowadzać uczniów w pole … matematyki” – MATEJUK Książki i Pomoce Dydaktyczne

O niekonwencjonalnych zadaniach i Radosnych Sześcianach wyprowadzających w pole … matematyki oraz o tym, jak wykształcić najlepsze cechy emocjonalne i intelektualne uczniów i jak od zabawy przejść do czystej matematyki.

17. Małgorzata Borzęcka – “Wespół w zespół, czyli uczmy się i bawmy się jednocześnie”. GWO

W trakcie warsztatów dowiedzą się Państwo:
     . jak na lekcjach matematyki zrobić zakupy, zagrać w karty, pograć w trio albo innym zespole,
     . jak uczynić z ucznia pierwszoplanowego aktora odpowiedzialnego za przygotowanie się do lekcji i efekty własnej pracy,
     . co nauczyciel zyskuje, wykorzystując pomoce dydaktyczne Matematyki z plusem.

18. Agata Knysz – “Kalejdoskop matematyczny z papieru”
Tworzenie modeli takich brył z jednej i z kilku kartek papieru.

19. Agata Knysz – “Sprawdzian po klasie 6 – 2015”
Przedstawienie nowych typów zadań jakie będą na sprawdzianie 2015. Praca warsztatowa aby wytworzyć takie typy zadań.

20. Barbara Pfützner – “Origami na wiosnę” (WP)

21. Agata Hoffman – “Fantastyczna figura F” (G)

22. Elżbieta Hoffmann-Guzik -“Im mniej dziur tym więcej sera”(NZ)