XX Warsztaty Matematyczne
pod hasłem: “Matematyka na czasie”
odbyły się w sobotę 21 marca 2015r.
w Publicznym Gimnazjum nr 5 w Opolu.
w godzinach 900 – do ok. 14.
Harmonogram Warsztatów:
od 815 | rejestracja uczestników | |
900-920 | Inauguracja – Trochę o historii |
Wykład – Joanna Stach Powitanie. Przedstawienie programu konferencji |
930-1045 | I sesja warsztatów | |
1100-1215 | II sesja warsztatów | po niej przerwa “kawowo-herbaciana” i możliwość zapoznania się z ofertą firm wydawniczych |
1245-1400 | III sesja warsztatów | |
1400– 1430 | Spotkanie podsumowujące |
Odbyły się następujące zajęcia (streszczenia warsztatów podane przez prowadzących):
Skróty “oczywiste”: WP – wszystkie poziomy, NZ – nauczanie zintegrowane, SP – szkoła podstawowa, G – gimnazjum, PG – ponadgimnazjalne.
1. Tomasz Szwed (PAZDRO) – “Motywacja do nauki matematyki” WP
Podczas wykładu aktywnego przedstawię kilka ważnych faktów dotyczących motywowania uczniów do nauki. Jest to efekt kilku miesięcy poszukiwań w książkach naukowych, dydaktycznych… Mam nadzieję, że ta porcja wiedzy stanie się dla nauczycieli źródłem motywacji. A dla uczniów? Na pewno na tym skorzystają. I jeszcze jedno. Wykład dla nauczycieli refleksyjnych, poszukujących nowych i twórczych inspiracji. Prezentacja pod patronatem Wydawnictwa Pazdro.
2. Zdzisława Szkotak – “Z jednego wiele” Poziom: SP
Warsztat będzie dotyczył wprowadzenia pojęcia pola figury i tworzenia kolejnych tematów dotyczących tej tematyki.
3. Jolanta Kopij , Sylwia Kownacka – “ENIGMAtyczne zadania” poziom: SP, G
Podczas warsztatów zaprezentujemy różne rodzaje szyfrów, w tym przykłady szyfrów stosowanych w przeszłości. Uczestnikom zajęć zaproponujemy zabawę w kryptologów. Gotowe pomysły z naszych warsztatów przydadzą się w urozmaiceniu lekcji matematyki, godziny wychowawczej, kółka zainteresowań. Zapraszamy wszystkich, którzy liczą na aktywne zajęcia.
4. Joanna Świercz “Bingo matematyczne – mój sposób na małych i dużych” poziom: GIM i SP
Istnieją takie partie materiału, których opanowanie sprawia trudności kolejnym uczniom, których uczę. Są również takie tematy, których nauczanie jest niesamowicie nudne i monotonne. Zaangażowanie w lekcje gimnazjalistów jest sztuka chwilami niemożliwą a przekonanie ich do zaproponowanych metod graniczy z cudem. Bingo, gra amerykańskich emerytów, sprawia jednak, że trudne i nudne partie materiału są możliwe do realizacji, a gimnazjaliści i uczniowie szkoły podstawowej pracują z zaangażowaniem i chcą na kolejnych lekcjach pracować tą metodą. Podczas warsztatów przedstawię uczestnikom jak kolejne rozgrywki Bingo pomagają w opanowaniu umiejętności przewidzianych w podstawie programowej z matematyki dla II i III etapu edukacyjnego.
5. Ewelina Jantos – “W każdej bajce jest trochę matematyki, czyli o dydaktycznej roli bajki w nauczaniu matematyki”. wszystkie poziomy (WP)
6. Monika Sawicka “Zadania tekstowe – to czysta przyjemność :)” poziom NZ, SP
Łamigłówki rozwijające umiejętności dedukcyjne i czytania ze zrozumieniem. Tematy dla klas 1-3 i 4-6 te same, ale na zróżnicowanym poziomie.
7. Warsztat firmy Simplicatus Research and Development PL Ltd. Sp. kom. – Nowość w Polsce! Simply Clever Cards: Arytmetyka. Karty do gry, które można nawet używać jako fiszki.
Zaprezentowane zostaną nowatorskie karty do gry simply clever, specjalnie zaprojektowane do nauki matematyki, a skierowane do dzieci w różnym wieku i o różnych zdolnościach. Omówione zostaną metody aktywnego wspierania procesów uczenia się, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania kart simply clever. Składająca się z 52 karty i 4 jokerów talia pozwala na grę np. w memory, wojnę czy szalone ósemki. Dzieci bawiąc się, ćwiczą m.in. podstawowe działania matematyczne oraz poznają ułamki.
8. Barbara Pfützner – “Matematyczne gwiazdki” poziom: SP, G
Na warsztatach będziemy tworzyć modułowe gwiazdy gwiazdki i inne modułowe bryły i szukać odpowiedzi na kilka pytań: Co pomaga motywować uczniów do działania? Jaki projekt daje radość uczniom i nauczycielom? Jak zachęcić uczniów do pracy? Jak sprawić, by nauka wydawałaby się zabawą?
9. Joanna Stasch – “Bryłki plasterkowe”
10. Piotr Pawlikowski – “Matemagiczne sztuczki” dla G i PG
Gry, w które trudno przegrać, czytanie w myślach, błyskawiczne wykonywanie działań … To nie magia, tylko matematyka. Kilkanaście propozycji, które zadziwią i zainspirują naszych uczniów.
11. Ewa Jarawka – “Matematyczne niespodzianki, czyli o odkrywaniu na lekcjach matematyki” WP
Podczas zajęć uczestnicy poznają ciekawe pomysły na wprowadzenie pojęć geometrycznych poprzez ćwiczenia praktyczne z kalką techniczną (prostopadłość, równoległość, symetralna odcinka, dwusieczna kąta, wyznaczanie środka okręgu opisanego na wielokącie, wyznaczanie środka okręgu wpisanego w wielokąt). Na podstawie tych ćwiczeń uczniowie odkrywają definicje oraz własności obiektów geometrycznych, nabywają sprawność manualną.
12. Jacek Lewandowski – “Specyfika zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno – buntowniczego oraz nadpobudliwości psychoruchowej”.
13. Ryszard Pagacz – “Zadania na dowodzenie – zadanie, a różne sposoby dowodzenia”.
14. Agata Knysz “Wiosenno – wielkanocne ozdoby” WP
Kusudama kwiatowa (dwunastościan ) i jajko kokardkowe z papieru.
15. Joanna Świercz – Jak zorganizować pracę w klasie 4 i 5 aby przygotować uczniów do nowej formuły sprawdzianu po klasie 6?
W czasie warsztatów wypracujemy wspólnie sposób, który pozwoli dobrze przygotować uczniów klas 4-6 do nowej formuły Sprawdziany po klasie VI. Przeanalizujemy dokładnie podstawę programową i zawarte w niej umiejętności, których muszą nauczyć się uczniowie. Porównany ją z dostępnymi programami i podręcznikami z matematyki. Ponadto przedstawię co wiemy o Sprawdzianie 2015, zasadach, rodzajach zadań jak również materiały, które można wykorzystywać w pracy z uczniami już od klasy 4, aby z sukcesem ukończyli klasę 6 z wysokim wynikiem testu zewnętrznego.
16. Agata Hoffmann – “Matematyka na czasie – czas na myślenie” Poziom: NZ i SP