XXII Warsztaty

XXII Warsztaty Matematyczne
pod hasłem: “Matematyka z uśmiechem”

odbyły się w sobotę 1 kwietnia 2017r.
w Publicznym Gimnazjum nr 5 w Opolu.
w godzinach 900 – do ok. 14.

Harmonogram Warsztatów:

od 815 rejestracja uczestników
900-920 Rozpoczęcie z uśmiechem – rozgrzewka matematyczna.  Powitanie. Przedstawienie programu konferencji.
925-1040 I sesja warsztatów po niej przerwa “kawowo-herbaciana” z atrakcjami i możliwość zapoznania się z ofertą firm wydawniczych
1110-1225 II sesja warsztatów
1235-1350 III sesja warsztatów
1350-1410 Zakończenie – Konkurs dla wytrwałych
1410 Walne Zebranie członków Opolskiego Oddziału SNM

 

Odbyły się następujące zajęcia (streszczenia warsztatów podane przez prowadzących):

Skróty “oczywiste”: WP – wszystkie poziomy, NZ – nauczanie zintegrowane, SP – szkoła podstawowa, G – gimnazjum, PG – ponadgimnazjalne.

1. Ewelina Jantos – “Dydaktyczna rola anegdoty matematycznej” poziom: WP
Przybliżone zostaną różne anegdoty matematyczne.

2. Barbara Pfützner “Origami dla wychowawcy: organizery, koszyczki i nie tylko” poziom: WP
Pokażę dwa rodzaje organizerów, koszyczek, zająca świątecznego i ozdobny pierścień do stroików.

3. Tomasz Międzik (Lucrum Games) “Kiedy wygrywa drugi? I jak zamienić liczbę PI na śliwkę? – gry, które uczą ” poziom: WP
Warsztat to kilkuminutowe prezentacje gier: Kto drugi, ten lepszy; Gra ze śliwką na okładce i liczbą PI w tle, Fikolo, Red7. Po prezentacji w każdą z gier można zagrać w 10 minutowych sesjach.

4. Blanka Plata “Trójkąty z przymrużeniem oka.” poziom: WP
Koralikowe trójkąty mogą być zachętą do spotkania z matematyką, zainteresowania nią i może zachętą do nauki. Zapraszam na warsztaty (to tylko igła z nitką + koraliki)

5. Blanka Plata “Kumihimo z koralikami” poziom: WP
W zeszłym roku zaplataliśmy już bransoletki na dysku kumihimo. Tym razem użyjemy koralików. I oczywiście będziemy snuć opowieści matematyczne. Zapraszam na warsztaty.

6. Dorota Kraska “To się nie mieści w głowie – zadania sprzeczne z logiką.” poziom: WP

7. Dorota Kraska “Ziarenka matematyczne na wiosnę.” poziom: WP

8. Elżbieta Hoffman-Guzik, Anna Maik – “Wykorzystywanie aplikacji Class Dojo do motywowania uczniów do nauki oraz prawidłowego zachowania.” poziom: NZ
Aplikacja Class Dojo pomaga nauczycielom w sterowaniu jakością zachowania uczniów w klasie – w sposób bardzo wygodny, motywacyjny i przede wszystkim przyjazny. Bazuje na awatarach i błyskawicznej informacji zwrotnej nauczycieli. Odbywa się w przyjaznej formie, a informacje można na bieżąco współdzielić z rodzicami. Chciałabym pokazać Państwu jak zainstalować aplikację oraz w jaki sposób z niej korzystać.

9. Elżbieta Hoffmann-Guzik “Po nitce do kłębka – myślenie matematyczne inaczej.” poziom: NZ + SP

10. Monika Sawicka “Niecodzienna przygoda z logicznym myśleniem” poziom: NZ + SP
To warsztaty dedykowane nauczycielom szkół podstawowych klas 4-6 oraz 1-3. Czytanie ze zrozumieniem + zadania z treścią + ciekawa forma pracy = efektywnie spędzony czas + naładowanie pozytywną energią

11. Agata Knysz “Czary mary z kartką A4” poziom: SP
Pomysły na zabawę z geometrią na kartce i z kartki papieru.

12. Zdzisława Szkotak – “Pola i obwody figur płaskich” Poziom: SP
Odpowiemy sobie na pytanie: Co to jest obwód, co to pole figury płaskiej? Porozmawiamy, na jakie trudności napotykamy przy ich wprowadzaniu. Zaprezentowane zostaną pomoce, które wykorzystuję wprowadzone pojęcia i sposoby do zamiany jednostek długości i pola.

13. Renata Tobola (Nowa Era) “Od małego do dużego, czyli matematyka od 4 do 8 klasy.” poziom: SP
Nasi uczniowie między czwartą a ósmą klasą zmieniają się – stopniowo dojrzewają do rozwiązywania złożonych i abstrakcyjnych problemów. Na zajęciach zwrócimy uwagę na przełomowe momenty w rozwoju ich myślenia matematycznego, a w szczególności na czynniki sprzyjające temu rozwojowi. Pokażemy, jak zachować spójność nauczania na styku starej i nowej podstawy programowej, jak wykorzystać sprawdzone już metody oraz jak rozbudzić i utrzymać zaangażowanie uczniów niezależnie od ich indywidualnych możliwości.

14. Agata Hoffmann “Kozy na postronku, czyli o zadaniach wielowariantowych.” poziom: SP+G

15. Joanna Świercz “Przełamać rutynę – czyli matmainaczej.pl” poziom: SP + G
Już Einstein uważał, że zabawa to najdoskonalsza forma odkrywania. Postaram się wspólnie z uczestnikami warsztatów wcielić tę maksymę w życie. Zagramy w kółko-krzyżyk, Bingo, w grę “Poznajmy się” i “Ja mam Ty masz”. Pokażę również, jak tematy matematyczne takie jak zamiana jednostek, działania na liczbach całkowitych, czy porównywanie ułamków przedstawiam z użyciem przykładów bliskim dzieciom. Będzie też czas na zastosowanie narzędzi multimedialnych, które tak bardzo lubią nasi uczniowie.

16. Ilona Hajduk, Piotr Pawlikowski, Tomasz Szwed (PAZDRO) – “Różne poziomy komunikacji w nauczaniu matematyki” G + PG
Zajmiemy się komunikacją w kontaktach nauczyciel – uczeń. Poruszymy zagadnienia kultury języka polskiego zarówno pisanego, jak i mówionego. Zajmiemy się również udzielaniem konstruktywnej informacji zwrotnej oraz redagowaniem treści zadań i ich rozwiązań.

17. Dr Julian Kuklewski, Sylwia Tupko – “Przybliżone rozwiązywanie równań” poziom: G + PG
Wyznaczanie pierwiastków równań lub  wartości jakiegoś parametru w zależności funkcyjnej może być bardzo kłopotliwe. Celem wykładu będzie pokazanie, jak rozwiązywać tego typu zadania metodą siecznych, metodą stycznych lub metodą kolejnych przybliżeń. Pokażemy również, jak wyznaczyć ekstremum wielomianu trzeciego stopnia bez użycia pochodnej, wykorzystując jedynie monotoniczność odpowiednich ciągów i własności funkcji kwadratowej.

18. Waldemar Górski – “Kolorowanie dywanów”. G + PG
Omówię pewne podejście do zadań z geometrii płaskiej, które radykalnie ułatwia rozwiązywanie zadań (przyda się ołówek, linijka, 2 kredki).

19. Ilona Hajduk “Dama czy tygrys, czyli o sztuce uzasadniania” poziom: PG + G

20. Ryszard Pagacz – “49 lat Małej Olimpiady Matematycznej na przykładzie zadań z algebry” poziom: PG
Trochę historii konkursu z przykładowymi zdaniami