XXIII Warsztaty

XXIII Wojewódzkie Warsztaty Matematyczne
pod hasłem: “Matematyczne bajaderki”

odbyły się w sobotę 14 kwietnia 2018r.
w
Liceum Ogólnokształcącym nr 2 w Opolu
w godzinach 900 – do ok. 1415
.

Harmonogram Warsztatów:

od 815 rejestracja uczestników
900-925 Rozpoczęcie, wykład inauguracyjny  Tomasz Szwed:„George Polya i jego przesłanie dla nauczycieli matematyki”
930-1045 I sesja warsztatów po niej przerwa “kawowo-herbaciana” z atrakcjami i możliwość zapoznania się z ofertą firm wydawniczych
1115-1230 II sesja warsztatów
1245-1400 III sesja warsztatów
1400 Zakończenie niespodzianka dla wytrwałych

 

Odbyły się następujące zajęcia (streszczenia warsztatów podane przez prowadzących):

Skróty “oczywiste”: WP – wszystkie poziomy, NW – nauczanie wczesnoszkolne, SP – szkoła podstawowa, G – gimnazjum, PG – ponadgimnazjalne.

  1. Blanka Plata  “Sześcian-cubic row czyli geometria w biżuterii” -Podstawą naszych warsztatów będzie sześcian. Przy okazji porozmawiamy o matematyce, o wyobraźni przestrzennej oraz ile jest matematyki w koralikowaniu. Zapraszam na warsztaty. Potrzebna będzie wyobraźnia i “umiejętność nawlekania igły”. Przykłady biżuterii wykonanej tym ściegiem poniżej na zdjęciach. poziom: WP

  1. Blanka Plata  “Pączek z dziurką na deser-cubic row odsłona druga” poziom: WP – Ten sam ścieg z innymi koralikami. Ale to niespodzianka.
  2. Joanna Stasch – „Węzły”- poziom: WP
  3. Agata Knysz – Narzędzia TIK + matematyki = ciekawa lekcja. Pokażę klika stron z narzędziami dla nauczycieli. Każdy sam w łatwy sposób może stworzyć krzyżówkę matematyczną, dubble, Możemy zakamuflować zadania w OR codach i stworzyć mówiące obrazki itp. poziom: NW+SP
  4. Joanna Świercz – Kilka niebanalnych sposobów na powtarzanie i utrwalanie materiału. Uczenie się i przyjemność nie wykluczają się wzajemnie. To przeczytane niedawno zdanie jest dla mnie inspiracją w szczególności podczas lekcji, utrwalających i powtórzeniowych. Sama szybko się nudzę, nie lubię monotonii dlatego staram się zamieniać lekcje w zabawę. Największym komplementem jest dla mnie stwierdzenie dzieci opuszczających salę: “Fajnie, że dzisiaj nie było matematyki”. Podczas warsztatów pokażę jak bawię się z uczniami, korzystając z przygotowanych przeze mnie gier czy nietypowych pomocy. poziom: SP+NW
  5. Ewelina Jantos – „Egzamin po ósmej klasie” -poziom: SP
  6. Zdzisława Szkotak – “Bajaderki o wielokątach”Zajęcia dotyczą własności i twierdzeń dotyczące czworokątów i trójkątów. poziom: SP +G
  7. Sylwia Kownacka i Jolanta Kopij „Niespodziewana lekcja” – Zdarza się, że nagle, niespodziewanie trzeba w zastępstwie poprowadzić lekcję. Zapraszamy po ciekawe pomysły, które warto mieć w zanadrzu na takie okazje. Szablony zadań można modyfikować i dostosować w ten sposób do poziomu uczniów. A może zwykła lekcja utrwalająca pojęcia matematyczne też okaże się dla uczniów niespodziewanie ciekawa?  Pokażemy do czego może doprowadzić korzystanie z telefonów komórkowych na lekcjach, czyli jak wykorzystać QR kody oraz testy w Kahoot. poziom: SP +G+PG
  8. Sylwia Tupko – „Matematyka w ekonomii” poziom: SP+G zajęcia niestety nie odbędą się z powodu choroby prowadzącej
  9. Ilona Hajduk, Piotr Pawlikowski, (PAZDRO) poziom: PG – „Kilka uwag (nie tylko) na temat przygotowań do matury” – Nie powiemy Jak?, nie powiemy Kiedy?, nie powiemy Z czego? przygotowywać uczniów do matury z matematyki, ale… Podzielimy się naszymi doświadczeniami z tych przygotowań. Pokażemy też kilka ciekawych zadań i powiemy o rzeczy najważniejszej.
  10. Tomasz Szwed, Ryszard Pagacz: “Przedmaturalne bajaderki, czyli radości i smutki nauczyciela matematyki”. poziom: PG
  11. Piotr Pawlikowski:Praktyczne wykorzystanie Geogebry na lekcjach matematyki w kl. IOpis:Wspólnie przygotujemy aplety pomocne w nauczaniu o funkcji liniowej i kwadratowej. poziom: PG
  12. Krystyna Dąbek -“Uczyć Smyka uczenia się matematyki – edukacja matematyczna w szkolnej ławie.” poziom NW